Saturday, February 6, 2010

Penemuan silam yang masih belum dapat dijelaskan oleh sains moden

1. The Voynich Manuscript

The Voynich manuscript adalah buku kuno yang terbukti menjadikan para pengkaji kebingungan." tapi ternyata buku ini merupakan sebuah buku teks yang menyimpan misteri dan maksud didalamnya, terdapat juga ilustrasi didalam buku kuno ini. Sebenarnya tulisan tersebut merupakan bahasa, tapi tidak seorangpun yang tahu maksudnya. Dan pasti ada maksud disebalik tulisan tersebut.

Tiada rekod siapa yang menulis buku ini, dan kenapa ia ditulis.

Kenapa ianya tidak dapat dijelaskan?
lihat sahaja tulisannya

Pembaca kod ketenteraan, ahli matematik, ahli bahasa juga gagal menterjemahkan kod tulisan yang terkandung dalam buku ini.

2. The Antikythera Mechanism


Antikythera mechanism adalah sebuah mesin kuno, iaitu sebuah pecahan mesin lama yang ditemui di rangka kapal dekat Yunani, yang akhirnya diketahui barang tersebut berasal dari 100 tahun sebelum masihi. Antikythera mechanism memiliki banyak gear dan strutur yang pelik.
Kenapa ianya tidak dapat dijelaskan?

Pertama, kerana tiada seorang pun yang tau dimana Antikythera mechanism dibuat. Penciptaan alat ini sungguh tidak masuk akal pada eranya. Jika dilihat bentuknya, diketahui alat ini digunakan untuk mempelajari astronomi, tapi bagaimana alat ini diciptakan pada saat ilmuwan masih belum mengetahui hukum graviti dan bagaimana tubuh kita bergerak?


4. The Giant Stone Balls of Costa Rica


Costa Rica dan daerah sekitarnya digemparkan dengan penemuan batu bola yang bulat dengan bentuk yang sempurna. Terdapat lebih dari satu bola batu ini ditemui sehingga tersebar di seluruh Costa Rica.

Kenapa ianya tidak dapat dijelaskan?

Masih menjadi misteri dan bagaimana batu ini boleh terbentuk. Jika batu ini terbentuk dari zaman dahulu, bagaimana pada era itu manusia membuat batu besar seberat ini menjadi sebulat itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails