Saturday, December 5, 2009

Air Laut Tidak Bercampur



Allah SWT berfirman di dalam surah Ar-Rahman ayat 19-20



yang bermaksud:

“Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu. Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya.”

Kebenaran al-Quran tidak akan sama sekali bercanggah dengan sains. Begitulah juga tentang keajaiban yang berlaku sebagai yang disebutkan oleh Allah di dalam ayat di atas. Allah menjadikan air laut yang masin tidak bercampur di antara satu sama.

JACQUES YVES COUSTEAU Seorang profesor yang mengkaji tentang laut dari Perancis, banyak menghabiskan masanya dengan melakukan kajian serta merakamkan kajian di dalam Discovery Channel. Suatu ketika, saat Cousteau melakukan penyelaman ke dasar laut, ia mendapati sekumpulan air tawar yang sangat sedap rasanya tetapi langsung tidak bercampur dengan air laut yang hanya berada bersebelahan. Seolah-olah adalah batasan yang menyekat di antara keduanya. Fenomena ini membuat Cousteau begitu taajub serta keliru dengan apa yang berlaku.

Maka Beberapa tahun kemudian Cousteau bertemu dengan seorang profesor muslim dan membincangkan perkara yang mengelirukan pemikirannya itu. Maka profesor muslim ini menyelesaikan kekeliruan Cousteau dengan membentangkan apa yang disebut oleh Allah SWT sebagaimana ayat di atas.

Cousteau terpesona dengan penjelasan yang diberikan oleh profesor tersebut. Ia mengakui bahawa tidak mungkin seorang nabi bernama Muhammad mampu menyusun al-Quran 1400 tahun yang lalu, di saat ilmu kelautan masih tidak dapat dikaji kerana tiadanya peralatan canggih. Amat jauh bezanya dibanding sekarang. Manusia tak mampu menyelam lebih dari 40 meter tanpa bantuan peralatan selam seperti yang kita kenal sekarang. Jacques Yves Cousteau akhirnya memeluk Islam. Subhanallah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails