Friday, January 8, 2010

Freedom Ship

Inilah Ilustrasi sebuah kapal persiaran yang dinamakan “Freedom Ship”. Jika ia berjaya direalisasikan, ianya akan menjadi kapal yang terbesar di dunia. Boleh juga kita gelarkan bandar terapung yang mewah.

Bayangkan 25 bangunan tinggi sepanjang 1 kilometer yang disusun sebaris di New York dan kemudian bayangkan lagi semua itu terapung di atas air.

"Freedom Ship mempunyai sedikit persamaan dengan kapal persiaran biasa Cuma saiznya yang berlipat kali ganda lebih besar. Tapi bagaimana jika kapal super raksasa ini ditujukan untuk satu perjalanan pelayaran bagi mengelilingi dunia, ianya dapat menyelesaikan satu putaran bumi setiap 3 tahun? Bahkan ada sesetengah pemerhati mengatakan ini merupakan sebuah ‘negara baru’ yang merdeka cuma ianya terapung!

Ini akan menjadikan "Freedom Ship" sebuah projek buatan manusia yang terbesar di dunia. Namun dengan projek yang super mega ini mungkin peluangnya untuk menjadi kenyataan hampir mustahil, dengan kos, tenaga kerja, dan kepakaran, ianya akan menjadi sangat sukar untuk direalisasikan buat masa ini.
Walaubagaimanapun perancangan dan impian ini boleh dilihat melalui gambaran ini, dan mungkin suatu hari nanti ianya akan menjadi kenyataan…

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails